Blog: Nieuwe ICT: zelf doen of naar de cloud?

Blog: Nieuwe ICT: zelf doen of naar de cloud?

02/05/2019 -

Hendri van Norden - Directeur Sales en Marketing ICT Concept: We merken dat er in de juridische sector wel eens wat koudwatervrees over de cloud bestaat. Terwijl het wat ons betreft niet meer dan logisch is om naar de cloud te kijken wanneer u nadenkt over vervanging van bestaande, of aanschaf van nieuwe ICT. In de cloud profiteert u namelijk van de expertise en schaalvoordelen van de provider, hoeft u zich geen zorgen te maken over het beheer van uw ICT en kunt u veel flexibeler het aantal gebruikers verhogen of verlagen wanneer dat nodig is.

Voorbeeld: de e-mail

U kunt natuurlijk een e-mail omgeving op een eigen server installeren en onderhouden. Maar het blijkt in de praktijk onmogelijk om dat met dezelfde kwaliteit, beschikbaarheid en prijs te verzorgen als Microsoft binnen Office 365, of een partner zoals ICT Concept met Hosted Exchange.

Mag u naar de cloud?

De Nederlandse wetgeving verlangt uitsluitend dat uw informatie in de cloud veilig wordt verwerkt. Beroepsorganisaties geven hun leden wel advies over het gebruik van clouddiensten. Zo hanteert de NOvA bijvoorbeeld een checklist en de CCBE richtlijnen bij de keuze van een cloud-provider of -applicatie. De KNB geeft in hun adviezen zelfs de voorkeur aan cloud-oplossingen.

Zelf doen of…?

Uiteindelijk is de vraag die u voor u zelf zou moeten beantwoorden: als wij een deel van onze ICT gaan vervangen, willen we dat zelf doen of uitbesteden? De cloud is immers een van de vele mogelijke uitbestedingsmodellen als het om ICT gaat. Vandaag de dag adviseren wij vaak een ‘cloud first’ strategie. Hierbij kiest u voor de voordelen van de cloud, tenzij er dwingende redenen zijn om dat niet te doen. Zo kan het een overweging zijn om uw gegevens binnen Nederland of Europa te willen houden, in plaats van op een server in Amerika.

Hoe maakt u de juiste keuze?

Een belangrijke overweging is de manier waarop u wilt werken. U gebruikt immers niet alleen e-mail, maar wellicht ook Office, een document management systeem (DMS) en een specifiek voor de juridische sector ontwikkeld praktijk management systeem (PMS). Wanneer u alle functionaliteit uit de cloud wilt afnemen, dan biedt onze Desktop as a Service grote voordelen. Hierbij draaien al uw applicaties in onze cloud, met als grote voordeel dat informatie eenvoudig kan worden uitgewisseld tussen applicaties. Bijvoorbeeld het toevoegen van een Office document vanuit een DMS aan een e-mail, of de mogelijkheid om vanuit een Office document direct naar het dossier van een cliënt te gaan.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de voor- en nadelen, business case en total cost of ownership van de diverse mogelijkheden, om een goed gefundeerd besluit te kunnen nemen?

Download het gratis e-book ‘To cloud or not to cloud? De juiste ICT kiezen voor de juridische praktijk.’, dat wij samen met onze Lexxyn Groep Partners schreven. Wij helpen u graag bij het maken van de juiste keuze voor uw kantoor. Neem contact met ons op voor meer informatie over onze aanpak en oplossingen.