ICT Concept actueel
Nieuws
ICT voor juristen: de schaar of de tondeuse?
27/01/2021 -Gelukkig zijn de kappers weer open, want de laatste maanden zag ik behoorlijk wat “corona kapsels”. Hetzelfde model als voor de sluiting van de kapsalons, maar dan wat langer en meer verwildert. En dat zette mij aan het denken: ik kan met wat huisvlijt oook even snel de tondeuse er langs halen, maar eigenlijk wil ik gewoon een specialist aan het werk zien. Het resultaat lijkt op het oog hetzelfde, mijn haar is korter. Maar toch denk ik dat de kapper mijn haar uiteindelijk beter knipt dan dat ik het met een snelle tondeuse actie voor elkaar krijg.
The devil is in the details
En zo is het ook met ICT voor de juridische praktijk. Er zijn bepaalde finesses in de advocatuur, notariaat en deurwaarderij die niet iedere ICT-partner direct zal doorzien. U kunt met elke laptop een bezwaarschrift schrijven of een akte opmaken, en u kunt met elke printer een dagvaarding of oprichtingsakte uitprinten, waar u deze ook koopt.
Maar wat gebeurt er als diezelfde laptop of printer stukgaat op het moment dat u hem het hardste nodig heeft? Begrijpt uw systeembeheerder wat het voor u als notaris betekent als er om 14:55 uur opeens geen verbinding meer is met het Kadaster? Een goede ICT-partner voor een juridisch professional kent de processen van de praktijk en spreekt zijn/haar taal. Dat is het verschil tussen de schaar van de specialist en de tondeuse van thuis, the devil is in the details.
Samenwerking met uw softwareleverancier
En dan is er nog de softwarekant van uw praktijk. Een systeembeheerder die zich enkel toelegt op de ondersteuning van de door hem geleverde diensten, zal u bij een probleem met uw software van het kastje naar de muur gaan sturen. Kunt u vanuit Word wel printen, maar niet vanuit uw Praktijk Management Systeem? Dan doet de printer het, dus moet u het maar aan uw PMS-leverancier vragen.
Daar bent u natuurlijk niet mee geholpen als uw cliënt net op de stoep staat om de contracten te ondertekenen waar u 6 maanden aan heeft gewerkt. Een goede ICT-partner voor de juridische praktijk onderhoudt dus ook nauw contact met de softwareleveranciers die voor uw kantoor van belang zijn.
Die samenwerking tussen systeembeheerder en softwareleverancier, in combinatie met de kennis van uw kantoorprocessen, onderscheidt de algemene ICT-partner van een échte ICT-partner voor de juridische praktijk. Bij ICT Concept werken we nauw samen met onze Lexxyn Groep Partners om een optimaal ICT-platform te bieden voor hun software en uw kantoor. Maar ook met de softwareleveranciers en beroepsorganisaties buiten de Lexxyn Groep onderhouden we contact. Alles om ervoor te zorgen dat uw kantoor optimaal functioneert en uw cliënten dankzij onze digitaliseringsoplossingen altijd goed geholpen kunnen worden.
Overig nieuws
- 08/07/2024When the hack hits the fan: 7 stappen voor als u gehackt bent
- 29/04/2024De risico's van Artificiële Intelligentie in de juridische sector
- 23/04/2024Microsoft Intune; waarom iedere juridische dienstverlener deze tool zou moeten hebben.
- 22/03/2024Webinar | Aangetekend Mailen voor de juridische sector
- 14/02/2024Tegeltjeswijsheid #1: notarissen moeten notarissen
- 07/02/2024Kwaliteit boven alles: waarom de Modellengenerator de standaard zet voor juridische documentautomatisering
- 03/01/2024Je hoeft het als notaris écht niet alleen te doen
- 07/12/2023Efficiëntie verbeteren, kosten verlagen, betere resultaten
- 20/11/2023Deurwaarders in het tijdperk van data: hoe Business Intelligence, overnames en innovatie de sector veranderen.
- 01/11/2023ICT Concept Nieuwsbrief - 3e kwartaal 2023